Tuesday, November 27, 2012

DURIAN CREPE

Alhamdulillah...edisi durian crepe akhirnya tercapai...hahaha...sbb nak bg kawan2 makan aku tido kul 3 pg semalam tp xpe sbb aku puas hati dapat bg kt kwn2..maklum la nak beli kemain mahalnye kan... nak makan kena la ambik inisiatif sendiri buat..huhu... pic kt bwh ni kepingan2 crepe yg baru masak... kuali aku baru beli kt kedai DIY walaupun murah x smpai rm3 pun tp puas hati giler sbb msk crepe xmelekat....hahaha..berbaloi2.. jgn pandang kualiku yg murah sebelah mata ye...hehehe..aku lupa nak snap gmbr kuali aku yg comel tu...



Bila kepingan2 crepe aku ni dh sejuk mula operasi meletak cream n isi durian then lipat pahtu masuk dlm bekas siap2...senang nak bg kt kwn2..hehe.. nak buat durian crepe ni kena tunggu anak bujang aku tido dlu baru la boleh buat keje..hehe...rindu lak kt anak bujang Zulfan Rizqin,,hikhikhik... nak upload pic dia la tgh main2 semalam...muahaha..ngada2 lak aku ni kan.. lari dari tajuk...hahaha


ok2 kembali kepada topik durian crepe kite..hehehe..setelah berhempas pulas bakar crepe, kopek durian ( tgn kena duri ) letak cream n isi doyan pahtu lipat2 then last letak dlm bekas akhirnya jadilah cm dlm pic bwh ni...ahakssss...akhirnya kan....huhu... kalau nak resepi google je kt internet tau..hikhikhik..


RESEPI DURIAN CREPE..
 
-20gm tpg gndum
-20gm tepung ubi
-10gm tpg kastard
-10gm tpg jagung
-1 biji telur
-1 sdk myk masak
-1 sdb gula halus
-40ml susu cair
-150ml air
-pwrna kuning
-perisa durian
-masuk sume bhn dlm mngkuk..sebatikan dgn whisk dan tapis..
kalau pekat just tmbh air sikit..
-boleh jugak blander..cuma sedikit berbuih..kene hilangkn buih2 tu..dulu
tuk elakkn crepe akan berlubang bila byk buih..
-ambil sesenduk kecil..tuang adunan dlm kuali yg dipegang..
-layangkan kuali agar adunan sekata..
-masak atas api kecil..
-masak hingga kering..angkt..tk perlu terbalikkn msa angkat tu
|
FILLING..
-150ML FRESH CREAM diputar hingga kental..(boleh mix sekali dgn 2sdb isi durian)
-isi durian..
-ltkkn fc ltk isi durian ..dan letak lagi fc di atasnya..
-lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah..
-siaapp..

No comments: